Az illatok kitöltik mindennapjainkat, hiszen a szaglás egyike a legősibb érzékeléseinknek. Meglehetősen pontos képet ad a környezetünkről, és még csak ízlelni vagy tapintani sem kell hozzá. Elegendő csupán az orrunkon keresztül lélegezni, amely alapvetően egy ösztönös tevékenység.
Az illatmarketing, más néven aromamarketing,
pontosan érzékelésünknek ezt a típusát használja fel a fogyasztók bevonzására. Ne feledjük, hogy a különböző illatanyagok az agyban feldolgozásra kerülnek, ezzel diszkréten kiváltva különböző érzelmeket és kognitív hatásokat. Ezen különleges módszerrel dolgozik az Air Concept is, mely sokrétűen adaptálja az aromamarketing lehetőségeit.
Molekuláktól az érzelmekig- feldolgozás
Azt már tudjuk, hogy a szaglásnak érzelmeket kiváltó hatása van, ám ebben a folyamatban kulcsszerepet játszik az orruk és nagyagyunk. Hogyan történik? A szaglás során a belélegzett illatmolekulák szaglóhámunk receptoraihoz kötődnek, ezzel jeleket küldve az agyba. A szaglás kiemelkedő helyen áll agyi reprezentáció szempontjából, ugyanis – a többi érzékkel ellentétben- a szaglógumó közvetlen kapcsolatban áll a hippokampusszal, amely az előagy (más néven nagyagy) egyik része. Elsődlegesen a tanulásért, illetve memóriáért felel, de ezen kívül a térbeli információk feldolgozásában is közrejátszik.
Kijelenthetjük tehát, hogy a szaglás igencsak fontos asszociációk szempontjából. Nem csoda, hogy a marketing világában külön figyelmet kapott, hiszen a márkaasszociáció és márkaészlelés elősegítése kiemelkedő feladat, ha a fogyasztók befolyásolása és az érzelmek kiváltása a cél.
Ami nem tőlünk függ
Bátran állíthatjuk, hogy mindenkinek van kedvenc üzlete vagy helyisége, ahova szeret belépni. Nemcsak az ott kapható termékek vagy szolgáltatások miatt, hanem a környezet és hangulat miatt is. Gyakran már az illatok is olyan vonzóak, hogy szívesen tartózkodunk pár percet az adott helyen. Ilyen például egy pékség, telis-tele frissen illatozó péksüteményekkel vagy egy könyvtár, melybe belépve rögtön megérezhetjük azt a tipikus „könyv-illatot”.
Talán kicsit megosztóbb egy benzinkút vagy egy vintage üzlet, de azt kijelenthetjük, hogy egy közös mindegyikben van: a termékek és az uralkodó aromák képesek komoly hatást gyakorolni az emberekre. Az ilyen és ehhez hasonló helyeknek már alapvetően van egy jellegzetes illatuk, anélkül, hogy emberi beavatkozásra -és illatosító elhelyezésére- kerülne sor.
Most mi jövünk!
Pékségek és könyvtárak mellett az emberek gyakran megfordulhatnak szalonokban, irodákban, de természetesen a saját otthonunk illata is meghatározó. A felsorolt esetek mindegyikében lehetőség van szinte teljes mértékben befolyásolni a környezet illatát, attól függően, hogy tulajdonosaiknak milyen meglátásaik vannak. Tekintve, hogy az aromák asszociatív hatással is bírnak, érdemes figyelembe venni ezt a tényt, mikor a környezet illatát szeretnénk meghatározni. Az illatmarketing célja, hogy tudatosan teremtsen egy olyan légkört, amely különböző célok mentén vonzza az embereket az adott helyiségbe. Miután körvonalazódott a kívánt hangulat, már csak két lépés választ el a megvalósítástól: a megfelelő aroma kiválasztása és elhelyezése.
Mi a cél?
A szaglás egy biológiai eszköz is lehet, amely elősegíti a tanulást és az emlékezést, ebből adódóan pedig az asszociációt is. Mire szeretnénk, hogy asszociáljon a fogyasztó? Hogyan emlékezzen ránk? Kik vagyunk mi? Ezekre a kérdéseket érdemes megválaszolni, amikor egy adott márkát reprezentáló aroma kiválasztására kerül a sor.
Mind egyénileg, mind márka szintjén befolyásolhatjuk az identitást azzal, hogy milyen illat mellett köteleződünk el. Kifejezhetünk elegáns, visszafogott vagy éppen feltűnő és merész jelleget is, melyet különböző kivonatok alkalmazása során érhetünk el.
A szaglásnak több funkciója is van,
amiket bár elsődlegesen személyekre vonatkoztatnak, semmiképp sem érdemes elhanyagolni:
– hangulatjavítás, stressz csökkentése
– teljesítmény javítása
– önbizalom erősítése
– fiziológiai előnyök
Az arculat újabb eleme
Az arculat egy márka összképe, amely több elemet is magába foglal, mint például a márkanév, a logó, a szlogen, illetve egyéb grafikai részletek.
Ezek az elemek mind-mind a márka reprezentálását és az egységes imázs kialakítását segítik elő. Azonban az arculathoz újabb elemként hozzáadhatjuk az illatot is, amely egy újabb szempontból támogatja a márkáról alkotott benyomást. Ha a cél valóban az arculat eszköztárának bővítése, hosszabb távú elköteleződésről van szó, ugyanis nem túl szerencsés gyakran változtatni ezeket az elemeket.
Lehetőség van ideiglenes vagy alkalmi illat kiválasztására is, egy-egy kampány erejéig. Bár így előfordulhat, hogy a termék mélyebb nyomot hagy a fogyasztókban, mint a márka alapvetően, mindenesetre céltól függően ennek is megvan az előnye.
Akár tartósan, akár ideiglenesen kerül sor egy aroma kiválasztására, mindegyik esetben hozzájárul egy teljesebb, kellemesebb élményhez.
Az illatmarketing tehát, egy olyan módszer, amely legősibb érzékelésünkhöz vezet vissza,
sikeressége az agyhoz közvetlenül biztosított útban rejlik. A gyors feldolgozás gyors asszociációt eredményez, amely magasan elősegíti a márkával való kapcsolódást is. Bámulatos, hogy a marketing ezen a területen milyen bátran köti össze az ösztönöket az innovatív megoldásokkal. Az illatok elkerülhetetlen ingerek, melyeket akarva-akaratlanul befogadunk. És ha már mindenképp találkozunk velük… Miért ne használnánk őket tudatosan?